viernes, 26 de marzo de 2021

Escribir, cantar, llorar. Writing, singing, crying. 寫作,唱歌,哭泣。





 Ayer acudí a casa de un paciente enfermo, se quejaba de cansancio y ahogo al dar unos pasos. No era capaz de salir de casa. Me olió mal y en seis minutos le estaba explorando. Pedí una ambulancia urgente. Hoy reviso su informe de hospital desde mi ordenador, está ingresado en el Zendal con neumonía bilateral por Covid. 

Y así seguimos, navegando una pandemia que a los sanitarios nos tiene cansaditos. 

Por la tarde tuve una conversación con Joan Carles March que desde Granada me propuso varias cuestiones para reflexionar. El arte de preguntar, el arte de convertir el pensamiento en narrativa. Le agradecí mucho la llamada por permitirme darme cuenta de que por mucho que llueva los sanitarios no nos mojamos solos, nos rodea un equipo, nos rodean un montón de compañeras y compañeros en diferentes servicios y ámbitos. Creo que no lo agradezco lo suficiente. 

Por eso me parece importante escribir, para permitirme tomar conciencia de lo que tengo delante. Para tratar de hacer una pausa entre tanta lágrima y tal vez abrir la posibilidad de convertir el día en canción. 





 Writing, singing, crying.


Yesterday I went to a sick patient's house, he was complaining of tiredness and choking when he took a few steps. He was not able to leave the house. I had a bad feeling and in six minutes I was exploring him. I called for an urgent ambulance. Today I check his hospital report from my computer, he is admitted with bilateral Covid pneumonia. 


And so we continue, navigating a pandemic that makes us health workers very tired. 

In the afternon I had a conversation with Joan Carles March who, from Granada, who suggested several questions for me to reflect on. The art of questioning, the art of turning thought into narrative. I thanked him very much for the call and for allowing me to realize that no matter how much it rains, we health workers do not get wet alone, we are surrounded by a team, by a lot of colleagues in different services and areas. I don't think I am grateful enough. 

That is why it seems important to me to write, to allow me to become aware of what I have in front of me. To try to pause between so many tears and maybe open the possibility of turning the day into a song. 



寫作,唱歌,哭泣。


自動翻譯,對錯誤感到抱歉。


昨天我去了一個病人的家,他走了幾步時抱怨疲倦和窒息。他無法離開家。我有一種不好的感覺,六分鐘之內,我正在探索他。我要求緊急救護車。今天,我從電腦上檢查了他的醫院報告,他因雙側Covid肺炎而入院。


因此,我們繼續前進,應對大流行,這使我們的衛生工作者非常疲倦。


下午,我與來自格拉納達的瓊·卡爾斯·馬奇(Joan Carles March)進行了交談,後者提出了幾個問題供我思考。質疑的藝術,將思想變成敘事的藝術。我非常感謝他的電話,並讓我意識到無論下雨多大,我們的衛生工作者都不會一個人被淋濕,我們被一個團隊圍繞著,被許多在不同服務和地區的同事所包圍。我不覺得我很感激。


這就是為什麼對我來說寫作很重要,以便讓我意識到自己的面前。試圖在如此多的眼淚之間停下來,也許打開將一天變成一首歌的可能性。




jueves, 18 de marzo de 2021

Volver a la normalidad. Getting back to normal. 恢復正常




La máxima preocupación de nuestros gestores sanitarios en estos momentos tiene que ver con la vacunación y con volver a la normalidad. Lo primero nos va a tener ocupados a los centros de salud durante meses, añadido a la sobrecarga de tareas de diagnóstico, tratamiento, burocracia y seguimiento epidemiológico del coronavirus. Lo segundo se me antoja completamente imposible dado que el nivel de la Atención Primaria anterior a la pandemia era subnormal. 


Partimos de una situación de muchos años de deconstrucción sanitaria lenta, suave y progresiva. Un desmantelamiento elegante que no ha usado piqueta ni ha levantado a penas polvo. Algo más bien invisible como no poner un suplente aquí, crear cinco huecos de agenda más allá, forzar un poquito acá, repartir otro poco acullá... y en ese plan. Nadie se ha atrevido a hacer una evaluación de los Equipos de Atención Primaria para ver cuántos siguen vivos, en qué numero se sigue trabajando en equipo y se ejerce una medicina familiar y comunitaria en condiciones. Puedo aventurar que una mayoría han devenido en hordas, perdonen la palabra, grupos desordenados donde cada cual va un poco a lo suyo y la consigna principal es sobrevivir. Y ahora sí elijo con precisión el sustantivo porque me consta que muchos dedican la mayor parte de su energía, creatividad y capacidad de innovación a salir vivos de cada jornada laboral.


Por todo esto causa desazón y vértigo tratar de aventurar cómo será la Atención Primaria post covid dado el erial en que se ha convertido la institución y dado el estado lamentable de los profesionales que salimos agotados de una travesía del desierto que nos ha dejado el alma flaca y exhausta.


Habrá que facilitar de nuevo la accesibilidad pero con su correspondiente ajuste. Si se abre de nuevo el grifo al máximo ni el sistema ni los profesionales aguantarán la presión dada la fragilidad de las cañerías. Esto significa dar un par de vueltas a la palabra FORZAR, un verbo del que se ha abusado y que ha hecho muchísimo daño a los profesionales de primaria, creo que mayormente a los facultativos. Creo que va siendo necesario salir del armario y denunciar el maltrato y el forzamiento continuo. Es hora de decir NO es NO.


El talón de Aquiles de la sanidad sigue siendo el aumento de las necesidades de salud de la población, por edad y patología pero también por disminución del umbral de tolerancia a la incomodidad. La demanda de servicios sanitarios tiende pues a infinito, mientras que la oferta pública es menguante. En este escenario o se modula el acceso o el sistema se funde.


¿Pero cómo cuadrar el círculo? Los economistas de la salud les ofrecerán largos discursos, los resumiré en cuatro puntos. 


1. Estableciendo un ajustador económico, un copago.

2. Creando rebosaderos, servicios de “urgencia”.

3. Incentivando a los profesionales para que “doblen turno”o asuman más carga de trabajo.

4. Estableciendo una lista de espera. 


De inicio les diré que ninguna de estas medidas gusta al político, al que le interesa ofrecer pan y circo (barato) para conseguir votos. El gestor sanitario poco puede hacer si no se lo dice el político, así que mantiene las cosas como están pese a que el barco cada vez está mas hundido. Y los profesionales a su vez con el agua al cuello y perdida la esperanza. 


La ciudadanía se da cuenta de poco. Es verdad que ven con cada vez peor cara a sus profesionales, que hay más barullo en las salas de espera y que a veces le citan para más tarde. Pero los centros de salud siguen estando limpios y arreglados y aparentemente todo marcha bien. La lista de pacientes de su facultativo es invisible para ellos, no saben que cada día además de atenderle a él, su doctora verá a otros 50 o 60 pacientes. Cada uno con varios motivos de consulta, desde peregrinos a graves. No saben que esa presión asistencial es el doble o el triple que en otros países de la zona. No saben que muchos de sus médicos no pueden más. 


Terminaré tratando de responder como me gustaría ver la asistencia postcovid. Lo primero decir que el ajuste de agendas debería ser más flexible. Entiendo que no es sencillo estar cambiándolas constantemente pero dada la complejidad de las poblaciones, los equipos asistenciales y las circunstancias sociales y epidemiológicas parece necesario adaptar la agenda a las necesidades del momento. Probablemente será necesario mantener huecos de consulta telefónica y favorecer otros canales de comunicación como el correo electrónico, la mensajería electrónica o las notas de papel (sí, que el paciente pueda hacer llegar a su profesional una nota con un informe, una petición de medicación o una duda o necesidad). Probablemente será necesario retomar las labores de salud comunitaria para poder activar las potencialidades de cuidado de la comunidad y coordinarnos mejor con ella. Probablemente haya que crear un nuevo contrato de cuidados entre cada profesional y sus pacientes, explicando cómo usar correctamente los servicios y pidiendo su ayuda para que estos no se saturen. Probablemente haya que asumir una gestión compartida del paciente sin cita, con problema de salud no urgente, para que entre administrativos, enfermeras y médicas se le atienda cuando corresponda. 


Cada equipo se tendrá que arreglar. No cuento con ayuda del nivel de gestión ni del nivel político. Visto el devenir de la pandemia y los apoyos que hemos recibido, las promesas incumplidas y demás, tengo claro que seguiremos ayunando. Mientras el cuerpo aguante. Pero dado que estamos en cuaresma, tiempo tradicional de abstinencias y privaciones, me veo inspirado para llegar en buenas condiciones a la Semana Santa, siempre que la pandemia no nos lleve por delante. Cuídense. 







Getting back to normal


The main concern of our health managers at the moment has to do with vaccination and getting back to normality. The former will keep us at primary health centres busy for months, in addition to the overload of diagnosis, treatment, bureaucracy and epidemiological monitoring of the coronavirus. The latter seems to me to be completely impossible given that the level of primary care prior to the pandemic was sub-normal. 


We are starting from a situation of many years of slow, gentle and progressive health deconstruction. An elegant dismantling that has used no pickaxe and has hardly raised any dust. Something rather invisible, like not putting a substitute here, creating five agenda gaps there, forcing a little bit here, distributing a little bit there... and in that plan. Nobody has dared to make an evaluation of the Primary Care Teams to see how many are still alive, how many are still working as a team and are practising family and community medicine in good conditions. I can venture to say that most of them have become hordes, pardon the word, disorderly groups where everyone goes their own way and the main slogan is to survive. And now I choose the noun with precision because I know that many of them devote most of their energy, creativity and capacity for innovation to getting out of each working day alive.


For all these reasons, it is dismaying and vertigo-inducing to try to predict what Primary Care will be like post-covid, given the wasteland that the institution has become and given the pitiful state of the professionals who have emerged exhausted from a desert journey that has left our souls thin and exhausted.


Accessibility will have to be facilitated again, but with a corresponding adjustment. If the tap is opened again to the maximum, neither the system nor the professionals will be able to withstand the pressure given the fragility of the pipes. This means giving a couple of twists to the word FORCE, a verb that has been abused and has done a great deal of harm to primary care professionals, mostly, I think, to doctors. I think it is necessary to come out of the wardrobe and denounce the continuous mistreatment and forcing. It is time to say NO is NO.


The Achilles heel of healthcare continues to be the increase in the health needs of the population, due to age and pathology, but also due to the decrease in the threshold of tolerance to discomfort. The demand for health services is therefore tending towards infinity, while the public supply is dwindling. In this scenario, either access is modulated or the system collapses.


But how to square the circle? Health economists will give you long speeches, but I will summarise them in four points. 


1. Establishing an economic adjuster, a co-payment.

2. By creating overflows, "emergency" services.

3. Incentivising professionals to "double shift" or take on more workload.

4. Establishing a waiting list. 


To begin with, I will tell you that none of these measures appeals to politicians, who are interested in offering bread and circuses (cheaply) to get votes. The health manager can do little if the politician does not say so, so he keeps things as they are despite the fact that the ship is sinking more and more. And the professionals, in turn, are in the doldrums and have lost hope. 


The citizenry realises little. It is true that they are seeing their professionals with increasingly bad faces, that there is more noise in the waiting rooms and that sometimes they are being called back for later appointments. But the health centres are still clean and tidy and everything seems to be going well. Their doctor's patient list is invisible to them, they don't know that every day, in addition to seeing him, their spanish family doctor will see 50 or 60 other patients. Each one with various reasons for consultation, from essay ones to serious. They don't know that this pressure of care is double or triple that of other countries in the area. They do not know that many of their doctors can no longer cope. 


I will end by trying to answer how I would like to see postcovida care. First of all, the adjustment of schedules should be more flexible. I understand that it is not easy to keep changing them constantly, but given the complexity of the populations, the care teams and the social and epidemiological circumstances, it seems necessary to adapt the agenda to the needs of the moment. It will probably be necessary to maintain telephone consultation slots and favour other channels of communication such as e-mail, electronic messaging or paper notes (yes, that the patient can send a note to their professional with a report, a request for medication or a doubt or need). It will probably be necessary to take up community health work again in order to activate the care potential of the community and to coordinate better with it. It will probably be necessary to create a new care contract between each professional and his or her patients, explaining how to use the services correctly and asking for a new contract of care.


It will probably be necessary to assume a shared management of the walk-in patient with a non-urgent health problem, so that between administrative, nursing and medical staff, the patient is attended to when appropriate. 


Each team will have to make its own arrangements. I am not counting on help from the management level or from the political level. Given the course of the pandemic and the support we have received, the unfulfilled promises and so on, it is clear to me that we will continue to fast. As long as the body holds out. But given that we are in Lent, the traditional time of abstinence and deprivation, I feel inspired to get to Easter in good shape, provided that the pandemic does not take us by surprise. Take care. 






恢復正常

自動翻譯,對錯誤感到抱歉。

目前,我們的衛生經理主要關心的是疫苗接種和恢復正常。前者將使我們在冠狀病毒的診斷,治療,官僚機構和流行病學監測工作量過多的情況下,使我們在初級保健中心忙碌幾個月。鑑於大流行前的初級保健水平不正常,在我看來,後者似乎是完全不可能的。

我們從多年緩慢,溫和和逐步進行的健康解構開始。優雅的拆解方式,不使用鎬頭,幾乎沒有揚起灰塵。相當不可見的東西,例如不在此處放置替代品,在此處創建五個議程空白,在此處強加一點,在此處分配一點……在該計劃中。沒有人敢於對基層醫療團隊進行評估,以查看有多少人還活著,有多少人仍在團隊中工作,並且在良好的狀況下練習家庭和社區醫學。我可以冒險地說,他們中的大多數人已經成群結隊,請原諒這個詞,無序的團體,每個人都走自己的路,主要口號是生存。現在,我選擇精確的名詞是因為我知道他們中的許多人將大部分精力,創造力和創新能力奉獻給了每個工作日。

由於所有這些原因,鑑於該機構已成為荒地,並且由於沙漠旅行而精疲力竭的專業人員的可憐狀態,試圖預測初級保健將在重生後的經歷中令人沮喪和眩暈。那使我們的靈魂變得無精打采。

無障礙功能將不得不再次便利,但要進行相應的調整。如果水龍頭再次打開到最大,由於管道易碎,系統和專業人員都將無法承受壓力。這意味著給“ FORCE”一詞做一些改動,該詞已被濫用,對初級保健專業人員,尤其是對醫生來說,造成了很大的傷害。我認為有必要走出衣櫃,譴責持續的虐待和強迫。現在該說不。

醫療保健的致命弱點仍然是人口的健康需求的增加,這是由於年齡和病理狀況的原因,也是由於人們對不適感的耐受性閾值的降低。因此,在公共供應減少的同時,對衛生服務的需求趨於無限。在這種情況下,要么訪問被調製,要么系統崩潰。

但是如何使圓圈平方呢?衛生經濟學家將為您作長篇演講,但我將在四點進行總結。

1.建立經濟調節器,共付額。
2.通過創建溢出“緊急”服務。
3.激發專業人士“雙重轉變”或承擔更多工作量。
4.建立候補名單。

首先,我將告訴您,這些措施都不吸引有興趣提供麵包和馬戲團(便宜地)獲得選票的政客。如果政客不這麼說,衛生經理將無能為力,因此儘管船舶沉沒的情況越來越多,他仍然保持現狀。反過來,專業人士則處於低迷狀態,並失去了希望。

公民一點都沒有意識到。的確,他們看到自己的專業人士的面孔越來越糟,候診室裡的聲音越來越大,有時他們被叫來做以後的約會。但是醫療中心仍然乾淨整潔,一切似乎都進行得很好。他們的醫生的病人名單對他們來說是看不見的,他們不知道每天除了見他之外,他們的西班牙家庭醫生還會見50或60個其他病人。每個人都有不同的諮詢理由,從短文到嚴肅的問題。他們不知道這種護理壓力是該地區其他國家的兩倍或三倍。他們不知道他們的許多醫生再也無法應付了。

最後,我將嘗試回答我希望如何獲得後covida護理。首先,時間表的調整應更加靈活。我知道要不斷改變他們並不容易,但是鑑於人口,護理團隊以及社會和流行病學情況的複雜性,似乎有必要使議程適應當前的需求。可能有必要保持電話諮詢時間,並支持其他溝通渠道,例如電子郵件,電子消息或紙質便箋(是的,患者可以將便箋連同報告,藥物治療請求或書面通知發送給專業人士。疑問或需要)。

為了激活社區的護理潛力並與之更好地協調,可能有必要再次進行社區衛生工作。在每個專業人員及其患者之間可能需要創建新的護理合同,解釋如何正確使用服務並要求新的護理合同。

可能需要對非緊急健康問題的接診患者進行共享管理,以便在管理人員,護理人員和醫務人員之間適當地照顧患者。

每個團隊都必須做出自己的安排。我指望的不是管理階層或政治階層的幫助。考慮到大流行的過程和我們所獲得的支持,未兌現的承諾等,對我來說很明顯,我們將繼續禁食。只要身體伸出來。但是鑑於我們處於禁酒和匱乏的傳統時期四旬期,只要大流行不會使我們感到意外,我就會受到鼓舞地以良好的狀態參加複活節。小心。


miércoles, 10 de marzo de 2021

#HuelgAP Atención Primaria

 



👥 Hoy comienza la huelga indefinida de médicos de Atención Primaria en Madrid. Para muchos médicos algo insuficiente pero necesario.


👥 Si la planteamos es porque no vemos otra alternativa. 


👥 Solo hemos recibido buenas palabras, el gobierno de la Comunidad de Madrid no cumple el plan de mejora que prometió.


👥 Seguimos dando un servicio por encima de nuestras posibilidades, ahora vacunando a la población como tarea añadida a nuestras funciones.


👥 ¿Crees que los centros de salud deberían ser reforzados?


👥 Apóyanos visibilizando esta petición de ayuda: #HuelgAP














lunes, 8 de marzo de 2021

La tortilla. The omelete. 煎蛋捲。





 

 



Toda sociedad tiene su sombra. Y no hablo de las cloacas del estado, que también pertenecen a ella. Hablo del sufrimiento, la enfermedad, las desigualdades sociales, la pobreza y la soledad, entre otras cosas. Para disminuir el peso de la sombra se crean diversos mecanismos: la asistencia social, la sanidad, los seguros de desempleo y otras ayudas... que no suelen ser suficientes para quien peor lo pasa.

Como médico me encuentro habitualmente con que los problemas de salud que el paciente me cuenta vienen mezclados con sus dificultades psicológicas y afectivas, que a su vez se cruzan con las dificultades laborales, económicas y sociales, que a su vez incluyen componentes éticos, existenciales o creenciales. La población acude a los servicios sanitarios con su catástrofe vital o su dificultad. Pero, ¿qué hacer cuando el problema es que nadie le ha hecho la comida al anciano que vive solo? ¿quién le hace la tortilla?

Y la resultante es que los profesionales sanitarios nos pasamos varias horas a la semana haciendo tortillas, lo que sobrecarga más si cabe unas agendas ya de por sí sobredimensionadas. 

El alud de problemas sociales, psicológicos y existenciales que se nos viene encima es enorme y no veo mucha reflexión, diálogo o preparación para el mismo. Los profesionales sanitarios porque estamos en estado de shock permanente, los políticos porque van a lo suyo y no les gustan los temas espinosos y la ciudadanía por andar como pollo sin cabeza tras sus respectivas pantallas. 

En Japón acaban de crear un Ministerio de la Soledad, veremos lo que tardan en montarlo aquí. 

La soledad no deseada es tóxica, conseguir que en una sociedad cada cual vaya "a los suyo" también. Ocuparnos del otro es una prioridad no solamente ética y moral sino vital. Solo podemos sobrevivir con los demás, sin un prójimo no somos nadie. El prójimo nos construye y sostiene, es justo que hagamos lo mismo con él. 

Por eso viene bien recordar a Franz Jalics, “Bajo presión de rendimiento no se percibe correctamente al prójimo”.

No podemos dejar que la presión ambiental, y la que cada cual se genera a si mismo, nos deshumanice. El mayor reto que enfrentamos no es la pandemia o el cambio climático sino la posibilidad real de dejar de ser humanos. 




 



The omelete.


Every society has its shadow. And I am not talking about the sewers of the state, which also belong to it. I am talking about suffering, illness, social inequalities, poverty and loneliness, among other things. To lessen the burden of the shadow, various mechanisms are created: social assistance, health care, unemployment insurance and other aid... which are often not enough for those who have the worst of it.

As a family physician, I often find that the health problems that patients tell me about are mixed up with their psychological and emotional difficulties, which in turn intersect with employment, economic and social difficulties, which in turn include ethical, existential or credential components. The population comes to the health services with its vital catastrophe or its difficulty. But what to do when the problem is that no one has cooked a meal for the elderly person living alone? Who cooks the omelet?

And the result is that health professionals spend several hours a week making omelets, which further overloads an already overstretched schedule. 

The avalanche of social, psychological and existential problems that is coming our way is enormous and I don't see much reflection, dialogue or preparation for it. Health professionals because we are in a state of permanent shock, politicians because they are going about their business and do not like thorny issues, and citizens because they are running around like headless chickens behind their respective screens. 

In Japan they have just created a Ministry of Loneliness, let's see how long it takes to set it up here. 

Unwanted loneliness is toxic, and so is getting everyone to "go their own way" in a society. Caring for others is not only an ethical and moral priority, but a vital one. We can only survive with others, without a neighbor we are nobody. Our neighbor builds and sustains us, it is only fair that we do the same with him. 

That is why it is good to remember Franz Jalics, "Under performance pressure we do not perceive our neighbor correctly". 

We cannot let environmental pressure, and the pressure that each of us generates on ourselves, dehumanize us. The greatest challenge we face is not pandemics or climate change, but the real possibility of ceasing to be human. 

(This post is first published in www.doctorcasado.es)


You can also read it on Kevin MD blog.




煎蛋捲。


自動翻譯,對錯誤感到抱歉。


每個社會都有自己的影子。我不是在談論國家的下水道,它也屬於它。我說的是苦難,疾病,社會不平等,貧窮和孤獨等等。為了減輕陰影的負擔,建立了各種機制:社會援助,醫療保健,失業保險和其他援助……對於那些處境最糟的人來說,這往往是不夠的。


作為家庭醫生,我經常發現患者告訴我的健康問題與他們的心理和情感困難混合在一起,而心理和情感困難又與就業,經濟和社會困難相交,而職業,經濟和社會困難又包括道德,存在或證書方面的問題。人口因其重大災難或困難而來到醫療服務部門。但是,如果問題是沒有人為獨居老人做飯,該怎麼辦?誰來煮煎蛋捲?


結果是衛生專業人員每週要花費幾個小時來製作煎蛋捲,這進一步增加了原本已經過度緊張的日程安排。


即將發生的社會,心理和存在問題雪崩是巨大的,我對此沒有太多的反思,對話或準備。衛生專業人員,因為我們處於永久性的震驚之中;政治家,因為他們正在開展業務,不喜歡棘手的問題;公民,是因為他們像無頭的雞一樣在各自的屏幕後面四處奔走。


在日本,他們剛剛建立了一個孤獨部,讓我們看看在這裡建立它需要多長時間。


有害的孤獨感是有毒的,因此使每個人在社會中“走自己的路”也是如此。關愛他人不僅是道德和道義上的優先考慮,而且是至關重要的。我們只能與他人一起生存,沒有鄰居,我們就是無人。我們的鄰居建立並維持著我們,我們與他做同樣的事是公平的。


這就是為什麼要記住Franz Jalics的原因,“在性能壓力下,我們無法正確地感知我們的鄰居”。


我們不能讓環境壓力以及我們每個人對自己產生的壓力使我們失去人性。我們面臨的最大挑戰不是流行病或氣候變化,而是停止成為人類的真正可能性。





viernes, 5 de marzo de 2021

Una visión de la pandemia desde Atención Primaria

 




Los medios de comunicación han sobrecargado nuestras pantallas con información sobre el coronavirus casi toda desde el punto de vista de numerosos expertos y del hospital. Ha sido poco lo que se ha dicho desde Atención Primaria.


La facultad de enfermería, fisioterapia y podología de la Universidad Complutense de Madrid contactó conmigo para ofrecerme a participar en las jornadas al otro lado del pijama y compartir mi visión del tema. Lo he tratado de resumir en un breve vídeo de 15 minutos que condensa mucho de lo vivido. 


Lo peor, la falta de liderazgo y desgobernanza. El miedo y la tristeza por perder a tantos mayores en residencias. La impotencia de ver que pese a todo el esfuerzo y el trabajo ofrecido los resultados eran pobre. 

Lo mejor, la respuesta y el compromiso del resto de compañeras del equipo. El apoyo de la gente de nuestra comunidad. La capacidad de respuesta e innovación que hemos podido dar pese a las limitaciones de la organización sanitaria.

Deseo que tras la pandemia hayamos aprendido a priorizar, a cuidarnos un poco mejor y a ser capaces de reflexionar sobre el servicio que estamos dando y la fragilidad tanto de las profesionales como del sistema en sí. 











Vídeo de  @DGlaucomflecken





viernes, 26 de febrero de 2021

Empieza la vacunación de mayores en los centros de salud

 



Buenas noticias. Ayer día 25 de febrero empezó la vacunación covid19 para mayores en los centros de salud de Madrid. 

Las vacunas disponibles son seguras y ofrecen una protección importante contra el virus. Los sanitarios ya nos hemos vacunado sin problemas (y como han visto algunas autoridades también).


1. Se está llamando por teléfono desde el centro de salud para avisar del día, hora y lugar. Espere la llamada no tiene que hacer nada. 

2. Probablemente habrá cola, acuda si es posible con mascarilla FFP2 (la de color blanco). Si no tiene vaya a su farmacia y le darán una con su tarjeta sanitaria. 

3. Acuda con un buen abrigo y poca ropa debajo para facilitar la labor a la enfermera

4. Es normal que pueda sentir alguna molestia en la zona del pinchazo o algún síntoma menor que desaparecerá en horas o algún día.

5. Si tiene dudas puede llamar al teléfono de información Covid de la Comunidad de Madrid 900 102 112 o consultar estas páginas en Internet.

Información de la vacuna del Ministerio de Sanidad

Folleto de información de la vacuna


Evite sobrecargar con llamadas al centro de salud.

6. Dentro de cuatro semanas se le llamará por teléfono para una segunda dosis. Espere la llamada, no tiene que hacer nada. 

7. El centro de salud les proporcionará un certificado de vacunación. Puede tenerlo en formato electrónico en español e inglés en su Tarjeta Sanitaria Virtual.

Puede conseguirla aquí.

8. Tras doce días desde la segunda dosis la vacuna ofrece protección a la gran mayoría de las personas. De todas formas le aconsejamos que siga manteniendo las precauciones y evite situaciones de riesgo. 









miércoles, 24 de febrero de 2021

¿Es posible unificar el número de teléfono de los centros de salud para que el usuario sepa quién le llama? Unifying the telephone number of the Health System. 統一衛生系統的電話號碼。

 




Hace unos días mi amigo Rafa Bravo compartía en Twitter la iniciativa del Servicio Andaluz de Salud de ofrecer un número de teléfono único para que los ciudadanos identifiquen la llamada y faciliten que contesten cuando se intenta comunicar con ellos desde los centros de salud. 

Es un problema importante. Este año la asistencia telefónica ocupa muchas horas del tiempo de administrativos sanitarios, enfermeras y médicas. Es común que al recibir un número largo y desconocido de una centralita de centro de salud, muchos no contesten creyendo que es publicidad no deseada, lo que obliga a los profesionales a perder tiempo y desesperarse en muchos casos. 

El responsable de la implementación de esta mejora en Andalucía es mi admirado Francisco Sánchez Laguna que me comentó en el acto que la medida es más técnica que funcional y tan solo requería un ajuste del contrato de telefonía corporativo, algo poco complejo y de coste cero. 

Inmediatamente lo compartí en redes sociales y escribí varios correos electrónicos a mis superiores. La dirección general de sistemas de información tuvo a bien responderme, por lo visto el asunto depende de Madrid digital. Como un servidor no tiene mucho tiempo para más trámites lo comparto por si alguien tiene más suerte que yo.

En tiempos complejos es necesario ser audaces, no toda mejora requiere aumentar el gasto. Lo cierto es que la comunicación dentro del sistema sanitario sigue siendo un enorme problema que limita la innovación, mejora continua y el necesario flujo de ideas. 


(Probáblemente este artículo llegue antes a Pekín o a Londres que a la Consejería de Sanidad de Madrid. De todas formas lo seguiremos intentando).



Unifying the telephone number of the Health System.


A few days ago my friend Rafa Bravo shared on Twitter the initiative of the Andalusian Health Service to offer a single telephone number for citizens to identify the call and make it easier for them to answer when trying to contact them from the health centres. 

It is a major problem. This year telephone assistance is taking up many hours of the time of health administrators, nurses and doctors. It is common that when receiving a long and unknown number from a health centre switchboard, many do not answer, believing it to be unwanted advertising, forcing professionals to waste time and despair in many cases. 

The person responsible for the implementation of this measure in Andalusia is my admired Francisco Sánchez Laguna who told me at the event that the measure is more technical than functional and only required an adjustment of the corporate telephony contract, something not very complex and at zero cost. 

I immediately shared it on social networks and wrote several emails to my superiors. The general management of information systems was kind enough to reply, apparently the matter depends on Madrid digital. As I don't have much time for more paperwork, I'm sharing it in case someone else is luckier than me.

In complex times it is necessary to be bold, not every improvement requires an increase in spending. The truth is that communication within the healthcare system continues to be a huge problem that limits innovation, continuous improvement and the necessary flow of ideas. 


統一衛生系統的電話號碼。


自動翻譯,對錯誤感到抱歉。


幾天前,我的朋友拉法·布拉沃(Rafa Bravo)在Twitter上分享了安達盧西亞衛生服務局(Andalusian Health Service)的倡議,該計劃為公民提供一個電話號碼,以識別該電話,並使他們在嘗試從衛生中心聯繫時更容易接聽電話。


這是一個主要問題。今年,電話諮詢服務佔用了衛生管理員,護士和醫生的許多時間。通常,當從衛生中心總機接收到一個長而未知的號碼時,許多人不回答,認為這是有害的廣告,在許多情況下迫使專業人員浪費時間和絕望。


我在安達盧西亞負責執行此措施的人是我敬佩的FranciscoSánchezLaguna,他在活動中告訴我,該措施技術性強於功能性,只需要調整公司電話合同,這不是很複雜,成本為零。 。


我立即在社交網絡上分享了它,並給上司寫了幾封電子郵件。信息系統的一般管理足以回應,顯然這取決於馬德里數字。由於我沒有太多時間來做更多的文書工作,所以我分享了它,以防別人比我幸運。


在復雜的時代,必須大膽,並非每一項改進都需要增加支出。事實是,醫療保健系統內的交流仍然是一個巨大的問題,限制了創新,持續改進和必要的思想交流。

martes, 23 de febrero de 2021

La sanidad púbica más allá de la Covid. Public health beyond Covid. 冠狀病毒以外的公共衛生

 




El día 23 de febrero de 10 a 13 horas tendrá lugar una jornada de reflexión sobre la salud pública más allá de la Covid donde me han invitado a compartir mi perspectiva desde un centro de salud. Podrán escuchar a María Neira, Rafael Bengoa, Rafael Matesanz, Salvador Peiró, Luis Donoso Bach, Milagros Pérez Oliva y otras interesantes voces. Mi intervención a las 11:15 se podrá seguir en directo en Youtube. 



Public health beyond Covid


Tomorrow from 10 a.m. to 1 p.m. there will be a panel on public health beyond Covid where I have been invited to share my perspective from a primary health center. You are invited to listen to María Neira, Rafael Bengoa, Rafael Matesanz, Salvador Peiró, Luis Donoso Bach, Milagros Pérez Oliva and other interesting voices. My speech at 11:15 am can be followed live on YouTube.



冠狀病毒以外的公共衛生


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明天上午10點至下午1點 除冠狀病毒外,還將有一個關於公共衛生的小組,我應邀從初級衛生中心分享我的觀點。 邀請您聽瑪麗亞·內拉(MaríaNeira),拉斐爾·本戈亞(Rafael Bengoa),拉斐爾·馬特桑茲(Rafael Matesanz),薩爾瓦多·佩羅(SalvadorPeiró),路易斯·多諾索·巴赫(Luis Donoso Bach),米拉格羅斯·佩雷斯·奧利瓦(MilagrosPérezOliva)等有趣的聲音。 我在上午11:15的演講可以在YouTube上進行實時跟踪。











lunes, 22 de febrero de 2021

Sanar la expresión, sanar la comunicación. Healing expression, healing communication. 治愈表情,恢復溝通。

 





Foto: Emilio Moneratti


Estas semanas se ha hablado mucho de la libertad de expresión a tenor de las imágenes violentas que los medios han viralizado en relación a las protestas por el encarcelamiento de un cantante. El debate se centró en lo justo o injusto de esta medida pero poco se ha reflexionado sobre el problema de fondo: nuestra sociedad padece una falta de comunicación crónica. 

El diagnóstico es claro para cualquier profesional que trate con pacientes. Cuando preguntamos ¿usted tiene alguien con quién desahogarse contando sus problemas? la mayoría de las veces la respuesta es negativa. El problema pues no es tanto la libertad de poder decir una u otra cosa sino la posibilidad de encontrar alguien que verdaderamente atienda nuestros asuntos. 

El excesivo ruido de fondo que vierten todas las pantallas que tenemos alrededor nos distrae de lo importante, nadie tiene tiempo para escuchar con calidad al otro, ni siquiera a uno mismo.

Y a la hora de expresarnos, ¿cómo lo hacemos?. Si miramos un poco las redes sociales veremos que no muy bien. Predomina la queja, el insulto, el enfado. Hay pocos ejemplos de diálogo pacífico o de choques de argumentos opuestos hechos desde la educación y el buen trato. En los medios pasa lo mismo, lo habitual es la bronca, el grito o el improperio, los focos siguen a los que peor lengua gastan. 

Uno de los canales de comunicación humana más importantes es el de la creatividad y las bellas artes, otro frente en crisis total. ¿Podrían poner ejemplos de creaciones artísticas contemporáneas que les inspiren?, haberlos los hay, pero son escasos o tienen poca visibilidad. Preferimos lo zafio, escandaloso o brutal y desdeñamos lo delicado, estilizado o simplemente bello. 

La libertad de expresión es un derecho ciudadano que como las demás libertades tiene un límite, el derecho del otro. La expresión ofensiva ha de ser prudente, si no lo es puede herir o atentar contra los demás. Donde no hay límite es en la libertad de escucha, ¿seremos capaces de mejorar esta libertad o tan solo nos centraremos en gritar cada cual lo que le plazca?

Son tiempos proclives a la reflexión ética. Lástima que nos solamos quedar en superficie y no aprovechemos las oportunidades para remar un poco mar adentro. 





Foto: Emilio Moneratti



 Healing expression, healing communication.


In recent weeks, there has been much talk about freedom of expression in the light of the violent images that the media have viralised in relation to the protests against the imprisonment of a singer. The debate focused on the fairness or unfairness of this measure but little thought has been given to the underlying problem: our society suffers from a chronic lack of communication. 

The diagnosis is clear to any professional dealing with patients. When we ask the question: "Do you have someone to talk to about your problems? Most of the time the answer is negative. The problem, then, is not so much the freedom to say one thing or another, but the possibility of finding someone who will really deal with our issues. 

The excessive background noise from all the screens around us distracts us from what is important, nobody has time to listen to the other person, not even to oneself.

And when it comes to expressing ourselves, how do we do it? If we take a look at the social networks we will see that not very well. Complaints, insults and anger predominate. There are few examples of peaceful dialogue or clashes of opposing arguments based on education and good treatment. In the media, the same thing happens, the usual thing is the brawl, the shouting or the insult, the spotlight follows those who use the worst language. 

One of the most important channels of human communication is that of creativity and the fine arts, another front in total crisis. Could you give examples of contemporary artistic creations that inspire you, there are some, but they are scarce or have little visibility. We prefer the crude, scandalous or brutal and disdain the delicate, stylised or simply beautiful. 

Freedom of expression is a civil right which, like all other freedoms, has a limit, the right of others. Offensive expression must be prudent; if it is not, it can hurt or offend others. Where there is no limit is in the freedom to listen. Will we be able to improve this freedom or will we just focus on shouting whatever we want?

These are times for ethical reflection. It is a pity that we tend to stay on the surface and do not take advantage of opportunities to put out into the deep. 






治愈表情,恢復溝通。


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近幾週來,鑑於媒體對與歌手監禁有關的抗議聲名ral起,暴力言論已經引起了很多討論。辯論的重點是這種措施的公平性或不公平性,但很少有人思考這個潛在問題:我們的社會長期缺乏交流。


任何與患者打交道的專業人員都可以明確診斷。當我們問一個問題時:“您是否有人來談論您的問題?在大多數情況下,答案是否定的。那麼,問題不在於說一件事情或另一件事情的自由,而是找到一個真正會處理我們問題的人。


來自我們周圍所有屏幕的過多背景噪音使我們無法注意重要的事情,沒有人有時間聽別人,甚至沒有時間聽自己的話。


在表達自我時,我們該如何做呢?如果我們看一下社交網絡,我們會發現情況不是很好。投訴,侮辱和憤怒居多。很少有基於教育和良好待遇的和平對話或對立論據衝突的例子。在媒體上,同樣的事情發生了,通常的事情是鬥毆,大喊大叫或侮辱,聚光燈跟隨那些使用最惡劣語言的人。


人類交流的最重要渠道之一是創造力和美術,這是全面危機中的另一條戰線。您能舉一些啟發您的當代藝術創作的例子嗎?雖然有些,但它們很少或幾乎沒有知名度。我們更喜歡粗俗,醜聞或殘酷的事物,而鄙視精緻,風格化或簡單的美麗。


言論自由是一項公民權利,與所有其他自由一樣,它也具有他人的權利。冒犯性表達必須謹慎;如果不是這樣,它可能會傷害或冒犯他人。沒有限制的地方就是聆聽的自由。我們將能夠改善這種自由,還是只專注於喊什麼我們想要的?


這是道德反思的時代。遺憾的是,我們傾向於停留在表面上,不利用任何機會深入到深處。


sábado, 13 de febrero de 2021

Biografía de la luz, Pablo d’Ors lo consigue de nuevo. Biography of light, Pablo d'Ors succeeds again. 光之傳,巴勃羅·德·奧爾斯再次成功。


 


Pablo d’Ors es sacerdote y escritor. De los siete libros suyos que habré leído este es el que en mi opinión lleva más al extremo ambos carismas al regalarnos una obra maestra que se atreve a hacer algo que muy pocos han conseguido, acercarnos a los evangelios de una forma que nos toque el corazón y no nos haga salir huyendo. 


Antes de empezar merece la pena leer el prólogo y el epílogo. En el primero nos dirán que lo escrito sigue una triple perspectiva: existencial, meditativa y artística. En el segundo nos confiesan que el texto es fruto de un periodo de desierto y enfermedad del que consigue salir airoso gracias al don que ha descubierto en sus muchos años de búsqueda y oración. Un don que revolotea sobre las aguas de cada capítulo. 


Hay que ser audaz para plantear una catequesis en el mundo actual, hinchado de sí mismo, donde no parece haber espacio para las antiguas tradiciones.  Y la originalidad parte de algo evidente, solo nos transforma lo que conseguimos sentir profundamente. El autor lo sabe por su propia vivencia y se nos ofrece como vaso de barro para escanciarnos un vino excelente que no es de su propiedad. Él lo ha catado, como han hecho los místicos que el mundo ha conocido, y sabe bien de lo que es capaz. 


Como médico sé de primera mano que no es fácil atravesar los desiertos de dificultad que inevitablemente nos toca acometer. En esos momentos la fe de cada cual es una potente aliada pero mucho más lo es la experiencia y la propia vivencia. Por eso merece la pena conocer y viajar, en este caso de nuevo a Palestina con unos protagonistas que aparentemente la historia ha alejado de nosotros pero que según leemos en el texto todos llevamos más dentro de lo que nos gustaría reconocer.


En un tiempo de sombras y de miedo como el nuestro viene bien que alguien rescate la luz y la convierta en biografía, narración de vida, abriéndonos otra oportunidad para entender. 





Biography of light, Pablo d'Ors succeeds again.


Pablo d'Ors is a priest and a writer. Of the seven books of his that I have read, this is the one that in my opinion takes both charismas to the extreme by giving us a masterpiece that dares to do something that very few have managed to do, to bring us closer to the Gospels in a way that touches our hearts and does not make us run away. 

Before beginning, it is worth reading the prologue and epilogue. In the first we are told that what is written follows a triple perspective: existential, meditative and artistic. In the second, they confess that the text is the fruit of a period of desert and illness from which he manages to emerge gracefully thanks to the gift he has discovered in his many years of searching and prayer. A gift that flutters over the waters of each chapter. 

One has to be daring to propose a catechesis in today's world, bloated with itself, where there seems to be no room for the old traditions.  And originality starts from something obvious: we are only transformed by what we manage to feel deeply. The author knows this from his own experience and offers himself to us as an earthenware bowl to pour us an excellent wine that is not his own. He has tasted it, as have the mystics the world has known, and knows well what it is capable of. 

As a doctor, I am well aware that it is not easy to cross the deserts of difficulty that we inevitably have to face. At such times, one's faith is a powerful ally, but experience and one's own experience are even more so. That is why it is worth getting to know and travelling, in this case once again to Palestine, hand in hand with protagonists whom history has apparently distanced from us, but who, as we read in the text, we all carry more inside us than we would like to recognise.

In a time of shadows and fear like ours, it is good that someone rescues the light and turns it into a biography, a narration of life, opening up another opportunity for us to understand. 






光之傳,巴勃羅·德·奧爾斯再次成功。


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Pablo d'Ors是一位牧師兼作家。在我讀過的七本書中,我認為這是一種將兩種魅力都發揮到極致的方法,它給了我們一部傑作,敢於做很少有人能做的事,使我們更接近福音以一種觸動我們的心並且不會使我們逃跑的方式。


在開始之前,值得閱讀序言和結語。首先,我們被告知所寫的內容具有三重視角:存在性,冥想性和藝術性。在第二篇文章中,他們承認這段經文是一段荒漠和疾病時期的果實,由於他在多年的搜尋和祈禱中發現的天賦,他得以從中優雅地出現。飄揚在每一章的水面上的禮物。


在當今世界,人們不得不大膽提出自己的小題詞,而這似乎並沒有保留舊傳統的空間。獨創性從顯而易見的東西開始:我們只因我們能深刻感受到的東西而改變。作者從自己的經驗中知道這一點,並把自己作為陶器獻給我們,為我們倒出了他所不喜歡的優質葡萄酒。他品嚐了它,就像世界上的神秘主義者一樣,並且非常了解它的能力。


作為一名醫生,我深知要克服我們不可避免要面對的困難並非易事。在這樣的時候,一個人的信仰是一個強大的盟友,但是經驗和一個人自己的經驗更是如此。這就是為什麼值得認識和旅行,在這種情況下,再一次與巴勒斯坦人結識,他們與主角顯然歷史與我們相距遙遠,但正如我們在課文中所讀到的那樣,我們內心深處比我們想認識到。


在像我們這樣的陰影和恐懼的時代,有人搶救出來的光並將其變成傳記,生活敘事,為我們提供了另一個理解的機會,這是一個好習慣。


lunes, 1 de febrero de 2021

La dignidad de Marta Sánchez-Celaya. The dignity of Marta Sánchez-Celaya. 瑪爾塔·桑切斯·塞拉亞的尊嚴

 


Créditos de imagen: Comunidad de Madrid



No hay duda de que las cosas van deprisa, tampoco de que llevamos muchos meses repitiendo la misma melodía como en un eterno día de la marmota. Curvas que suben, curvas que bajan, medidas oficiales por un lado, descontrol social por otro. Y en medio del lío unos sanitarios cada vez más bloqueados por unas circunstancias desbordantes.

En los centros de salud de Madrid hemos sufrido, no lo voy a negar. Hemos tenido que lidiar con toros mucho más bravos que los habituales. Ante la excepcionalidad de la pandemia tratamos de aportar alternativas, ideas, proyectos, posibilidades. La administración hizo oídos sordos hasta que la situación se hizo insostenible y empezaron a sonar tambores de huelga. Ahí por fin reaccionaron dando la vuelta a una carta que tenían en la manga: el plan estratégico de Atención Primaria 2020-2023.

Anunciaron un paquete de medidas retributivas, de organización, incremento de plantillas y flexibilización de horarios, así como un monto de inversión de 80 millones. Un mes más tarde la gerente de Atención Primaria pide su cese y deja el puesto. Cuatro meses después seguimos sin saber nada del acuerdo de marras: ni aumento retributivo, ni incremento de plantillas (salvo los "gestores covid") ni nada de nada.

Los sindicatos están mosqueados pero aquí nadie mueve ficha. Salvo los propios sanitarios cuyo goteo de bajas, excedencias o cambios de trabajo sigue lento pero constante. ¿Hay que dimitir como signo de dignidad? ¿Quedan posibilidades de mejora?

La cosa está difícil. Seguramente veamos que el dinero prometido se gasta en construir algunos centros de salud y mejorar otros dado que gastar en ladrillo tiene más beneficio político que hacerlo en personas. Y a la ciudadanía a estas alturas le da lo mismo casi todo, bastante problemas tiene como para preocuparse por la situación de sus sanitarios. 




The dignity of Marta Sánchez-Celaya


 There is no doubt that things are moving fast, nor is there any doubt that we have been repeating the same tune for many months as if it were an eternal groundhog's day. Curves going up, curves going down, official measures on the one hand, social unrest on the other. And in the middle of the mess, healthcare workers are increasingly blocked by circumstances that are overwhelming.

In the health centres of Madrid we have suffered, I will not deny it. We have had to deal with much fiercer bulls than usual. Faced with the exceptional nature of the pandemic, we tried to come up with alternatives, ideas, projects, possibilities. The administration turned a deaf ear until the situation became untenable and the drums of strike action began to beat. Then they finally reacted by turning over a card they had up their sleeve: the strategic plan for primary care 2020-2023.

They announced a package of remuneration and organisational measures, an increase in staffing levels and more flexible working hours, as well as an investment of 80 million euros. One month later, the manager of Primary Care asked for her resignation and left her post. Four months later we still know nothing about the agreement: no increase in pay, no increase in staff (except for the "covid managers") and nothing at all.

The unions are angry, but nobody is making a move here. Except for the health workers themselves, who are still slowly but steadily taking sick leave or job changes. Should they resign as a sign of dignity? Is there any chance of real improvement?

Things are difficult. We will probably see that the money promised is spent on building some health centres and improving others, given that spending on bricks is more politically beneficial than spending on people. And at this point it is almost all the same to the citizens, they have enough problems without worrying about the situation of their health care professionals. 





瑪爾塔·桑切斯·塞拉亞的尊嚴


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 毫無疑問,事情發展很快,也毫無疑問,我們重複了同樣的曲調已經好幾個月了,彷彿那是永恆的土撥鼠日。曲線上升,曲線下降,一方面是官方措施,另一方面是社會動盪。而且在混亂中,醫護人員越來越多地被壓倒性的環境所阻擋。


在馬德里的醫療中心,我們遭受了痛苦,我不會否認這一點。我們不得不面對比以往更激烈的公牛。面對大流行的特殊性質,我們試圖提出替代方案,想法,項目和可能性。當局充耳不聞,直到局勢變得難以為繼,罷工行動的鼓聲開始被擊敗。然後,他們終於做出了反應,交出了一張袖手旁觀的卡片:《 2020-2023年初級保健戰略計劃》。


他們宣布了一攬子薪酬和組織措施,增加人員配備和更靈活的工作時間,並投資8000萬歐元。一個月後,基層醫療服務的經理要求她辭職,並辭去了職務。四個月後,我們對該協議仍然一無所知:工資沒有增加,人員沒有增加(“共同管理者”除外),什麼也沒有。


工會很生氣,但沒人在這裡採取行動。除了醫護人員本人,他們仍在緩慢而穩定地請病假或換工作。他們應該辭職以表示尊嚴嗎?有沒有真正改善的機會?


事情很難。我們可能會看到,承諾的資金將用於建設一些醫療中心和改善其他醫療中心,因為在磚頭上的支出比在人身上的支出更具政治利益。在這一點上,公民幾乎都一樣,他們有足夠的問題而不必擔心醫療專業人員的狀況。



Dibujo de Mónica Lalanda para Acta Sanitaria


martes, 26 de enero de 2021

Aprender del fracaso de la Atención Primaria. Learning from the drowning of Primary Care. 從基層醫療失敗中學習





Estos días unos compañeros hicieron una manifestación en Twitter anunciando (de nuevo) el fallecimiento de la Atención Primaria en una muestra de dolor por la situación de penosidad que sus profesionales llevan sufriendo demasiado tiempo. 


La pandemia parece haber dado la puntilla a un sistema que ya estaba en las últimas y que incluso con la que está cayendo nadie parece querer cambiar, reforzar,  redimensionar o mejorar. 


Quizá podamos plantear la posibilidad de contemplar lo que tenemos delante y aprender de ello. Es la historia de un fracaso, es cierto, pero también lo es que hay dignidad en ese hundimiento como la ha habido en otros muchos antes. 


Probablemente sea correcto decir que en este asunto hemos fallado todas las partes implicadas. Los profesionales por no haber sabido hacernos valer, los gestores por haber maltratado a los anteriores, los políticos por no haber querido invertir ni priorizar el servicio y los ciudadanos por haber sobreusado una sanidad que bien es cierto se ha dejado sobreusar. 


Y lo malo de esta historia es que si una institución pública se malogra ya saben ustedes lo que pasa, el mercado termina abduciéndola e imponiendo sus reglas. En el caso sanitario va a haber muchos perdedores, en concreto la totalidad de los actores excepto los accionistas de los servicios privados que terminen haciéndose con el mango de la sartén. 


Tengo cerca grandes profesionales que están sufriendo como nunca antes lo habían hecho con un día a día insufrible por la sobrecarga, la pérdida de horizonte y la desesperanza. Sin liderazgo, sin gestores comprometidos, sin salida a la vista. Tengo cerca una sociedad que está recibiendo de lo lindo. Ni unos ni otros son conscientes de que pese a la samanta de palos que reciben lo peor es un tren que se acerca a gran velocidad, como bien decía el filósofo Žižek hace unos días en relación al cambio climático. Pero no nos pongamos trágicos, estábamos hablando de aprender y para esto vamos a tener que mirar donde más duele, a los mimbres de una sociedad cada vez más depauperada, individualizada y dependiente. Y viendo la herida hacernos preguntas, ¿cómo curar tanta complejidad? ¿Quién debe meter el bisturí para desbridar las partes muertas? ¿Quién proveerá cuidados? ¿Por dónde empezar?...


Tras una mañana atendiendo a una multitud de pacientes con covid y sus correspondientes contactos no tengo la seguridad de haber actuado bien con algún caso. A nadie importarán mis desvelos, ni agobios. Y eso quizá sea lo más dramático, por que quizá llegue un día en que a ningún sanitario le merezca la pena desvelarse. 











Learning from the drowning of Primary Care



A few days ago, some colleagues made a demonstration on Twitter announcing (once again) the demise of Primary Care in a show of grief for the situation of hardship that its professionals have been suffering for too long. 


The pandemic seems to have put the final nail in the coffin of a system that was already on its last legs and which, even with the current crisis, nobody seems to want to change, reinforce, resize or improve. 


Perhaps we can consider the possibility of looking at what is in front of us and learning from it. It is the story of a failure, it is true, but it is also true that there is dignity in this collapse as there has been in many others before. 


It is probably correct to say that all parties involved have failed in this affair. The professionals for not having known how to assert ourselves, the managers for having mistreated the previous ones, the politicians for not having wanted to invest or prioritise the service and the citizens for having overused a healthcare system which, it is true, has allowed itself to be overused. 


And the bad thing about this story is that if a public institution fails, you know what happens: the market ends up abducting it and imposing its rules. In the case of healthcare, there are going to be many losers, in particular all the actors except the shareholders of the private services that end up getting the handle of the frying pan. 


I am close to great professionals who are suffering as never before with an insufferable day to day life of overload, loss of horizon and hopelessness. Without leadership, without committed managers, with no way out in sight. I am close to a society that is on the receiving end. Neither one nor the other is aware that despite the samanta of blows they are receiving, the worst is a train that is approaching at great speed, as the philosopher Žižek rightly said a few days ago in relation to climate change. But let's not get tragic, we were talking about learning and for this we are going to have to look where it hurts the most, at the fabric of an increasingly impoverished, individualised and dependent society. And looking at the wound we ask ourselves questions: how to heal so much complexity? Who should put the scalpel in to debride the dead parts? Who will provide care? Where to start?....


After a morning of caring for a multitude of covid patients and their corresponding contacts, I am not sure if I have done well with two of them. No one will care about my sleeplessness, no one will care about my stresses and strains. And that is perhaps the most dramatic thing, because perhaps there will come a day when it will not be worthwhile for any doctor worring about.







從基層醫療失敗中學習


自動翻譯,對錯誤感到抱歉。


幾天前,一些同事在Twitter上進行了一次示威,宣布(再次)初級保健的消亡,以示對其專業人士長期遭受苦難的狀況表示悲痛。


這場大流行似乎已經將棺材釘在了已經死了的棺材上,即使在當前的危機中,似乎也沒有人願意改變,加強,調整或改善。


也許我們可以考慮觀察眼前的事物並從中學習的可能性。這是一個失敗的故事,這是事實,但也確實如此,這次崩潰就像過去許多其他事件一樣有尊嚴。


可以肯定地說,所有當事方都沒有成功。專業人員,他們不知道如何維護自己的實力;經理,他們對以前的員工不滿意;政客,他們不想投資或優先考慮服務;公民,他們過度使用了醫療系統,這是事實,這已經允許被過度使用。


這個故事的壞處在於,如果公共機構破產,您就會知道會發生什麼:市場最終會綁架它並強加其規則。就醫療保健而言,將會有很多失敗者,特別是所有參與者,除了私人服務業者的股東以外,這些人最終都得到了煎鍋的幫助。


我接近偉大的專業人員,他們承受著前所未有的痛苦,每天的生活超負荷,視野開闊和絕望。沒有領導,沒有執著的管理者,就沒有出路。我接近接收端的社會。彼此都不知道,儘管他們受到了打擊,但最糟糕的是火車正以極快的速度駛近,正如哲學家日澤克(幾天前就氣候變化問題)正確地說的那樣。但是,讓我們不要悲劇,我們正在談論學習,為此,我們將不得不看待日益貧困,個體化和依賴性強的社會所帶來的最大傷害。看著傷口,我們問自己一個問題:如何治愈這麼多的複雜性?誰應該用手術刀清除死角?誰來提供護理?從哪兒開始?....


經過一整天的護理,他們照顧了許多狂熱的患者及其對應的聯繫人,我不確定我是否對他們中的任何一個都做得很好。沒有人會關心我的失眠,沒有人會關心我的壓力和壓力。那也許是最戲劇性的事情,因為也許有一天會有一天,衛生保健系統中沒有人值得擔心。